tisdag 26 maj 2015

Hur ser du på en inläggning?

De allra flesta gånger jag har blivit inlagd på psyk så har det alltid känts som ett misslyckande. Jag har för det mesta intalat mig själv att jag inte kan någonting eftersom jag är inlagd igen och igen och åter igen. Och alla de gånger man inte varit där av egen fri vilja har bara ökat min känsla av att inte kunna åstadkomma något vettigt.

Men måste en inläggning alltid vara något negativt? Går det att vända på det till något kanske inte positivt men åtminstone något neutralt?

Under tiden av min sista inläggning fick jag en liten annan syn på min vistelse på avdelningen än att det bara skulle vara ett bakslag. Jag märkte att det faktiskt är möjligt att sträva framåt samtidigt som man är inlagd. Det går att ha mål och att försöka uppnå dessa trots att man inte är hemma. Därför att arbeta med sig själv kan man göra var man än befinner sig. Det krävs inga stora mål för hur som helst så mår man ju inte bra när man är på sjukhuset. Men är det inte desto viktigare att känna sig kompetent när man redan mår dåligt och känner sig misslyckad? Det kan röra sig om olika delmål så som t.ex att göra övningar, att hantera känslor på ett effektivt sätt eller att få balans mellan aktivitet/mat/vila. Var och en vet bäst vad man kan behöva träna eller öva på för att kunna gå framåt i sin personliga utveckling, om så bara i det lilla, och för att i slutet av dagen känna att man klarat av något, att en inläggning inte bara blir en tid av förvaring så som det lätt kan bli tyvärr.

Personligen tycker jag om att utmana mig själv vilket jag gjorde under tiden av min sista inläggning. Jag ville öva att hantera min ångest på andra sätt än vad jag brukar göra och berättade om mina mål för mina kontaktpersoner som villigt ställde upp för att stötta mig. På kvällen skrev jag upp hur det hade gått under dagen, vad som behövde förbättras, vad jag klarat av eller vad som behövde justeras. Mitt mål var trots allt något som skulle gynna mig i längden väl hemma igen efter utskrivningen. Målet var att kunna stå ut med känslor på ett mer effektivt sätt när det hettade till och var annars skulle jag bättre kunna träna det på än där det fanns personal tillhands? Så jag såg avdelningen mer som ett litet träningsläger, ett ypperligt tillfälle att öva på saker jag inte kan öva på lika bra på egen hand i mitt hem. Jag passade på helt enkelt!

Det var inte lätt, vissa dagar var jag besviken på mig själv men nästa dag var det nya tag igen. Och eftersom jag förde statistik och anteckningar kunde jag se att det faktiskt gick framåt. Och detta gjorde denna inläggning till en målmedveten sådan istället för bara en bortkastad och misslyckad tid på psyk! Och det jag tränade på har faktiskt hjälpt mig efter utskrivningen! Det var inget misslyckande och  bakslag att behöva vara inlagd igen. Jag lyckades vända det till något fördelaktigt trots dåligt mående!

Kram till er alla där ute som kämpar varje dag! Det är värt det så fortsätt! Och till er som är inlagda just nu sänder jag en extra styrkekram!
Bianca, SHEDO-skribent

2 kommentarer:

Barneveld sa...

Inläggning och misslyckande får mig att associera till första gången på sju år jag var inlagd efter att jag hade varit på behandlingshemmet. Jag råkade berätta för en i personalen att jag hade varit på behandlingshem och att det hade varit ett bra sådant. "Vad gör du här då?" svarade hon. Plötsligt kändes inte bara själva inläggningen som ett misslyckande, det kändes också som om jag hade förstört allt jag hade byggt upp under tiden på behandlingshemmet så att alla insikter jag en gång gjorde där nu var ogjorda och bortkastade. Jag fick också tanken att sju år utanför slutenpsykiatrin inte var imponerande alls och att det var lika bra att ge upp allt kämpande eftersom jag nu var tillbaka i gamla spår. Innan jag berättade för denna personal hade jag också försökt övertyga mig själv om att en inläggning kunde vara meningsfull. Men det blev jättesvårt när hon också ansåg att det var ett misslyckande. Så lätt var det att sänka mig :(

Bianca sa...

Det var trist att höra! Tyvärr finns det alltid de som varken har kunskap eller/och förståelse och sådana ord kan lämna taskiga spår. Försök att vända på det, för hon hade fel! Sju år är minsann något att vara stolt över och en svacka som leder till inläggning är inget misslyckande utan bara ett tecken på att du är mänsklig!! Kram till dig!