måndag 2 februari 2015

Några praktiska förslag mot ångest

Det finns olika slags av ångest, olika anledningar till varför man får den och olika grader av ångest om man nu skulle skatta den i en skala. Det finns också olika sätt att hantera den. Här kommer några tips och knep som fungerar för just mig.

1) Spikmatta! Det finns en uppsjö av olika spikmattor men för mig funkar det bra med en billig variant som man även kan rulla ihop i brist på plats. Det bästa för mig är att ligga en stund på den varje dag. Det är oerhört avslappnande och bra att ha som rutin. Jag brukar försöka ha det tyst omkring mig eller sätta på lugn musik under tiden. Efter ca en halvtimme känner man sig lite trött och avslappnad i kroppen och andningen känns lättare.

2) Bolltäcke! Även här finns det massor med olika sorter. Täcken som är fyllda med riskorn, mindre plastbollar eller med sådana som finns i bollhav för barn. När ångesten börjar smyga sig på, så brukar jag bädda ner mig under den så att den omsluter kroppen ordentligt. Då får man en kroppsuppfattning och själva tyngden av täcket på hela kroppen avleder mig från den tyngden man känner på enbart bröstkorgen av ångesten. Om du är inlagd på en avdelning så fråga efter ett bolltäcke, de flesta har ett eller kan låna av en annan avdelning. På behandlingshem skulle jag kunna tänka mig att det nästan är självklart att sådana finns.

3) Mindfullness! Detta kan vara bra att göra direkt efter man har ätit när man har problem med mat. Men det är även bra för övrigt när man har ångest. Sätt på en inspelning/CD/Mp 3 med Mindfullness övningar. Ligg bekvämt på ett mjukt underlag och följ instruktionerna. Du kommer bli förvånad hur avslappnad du blir efteråt och för mig känns det som att jag kan pusta ut och andas mer normalt.

4) Underskattar aldrig ett varmt bad. Ibland när ångesten kommer smygandes och jag hinner fånga upp den tappar jag upp ett varmt bad med massa skum. Släck taklampan i badrummet, låt dörren vara på glänt och ha ljuset tänt i korridoren istället så att det bara strålar in lite ljus till badrummet. Har du värmeljus så placera de lite här och där och försök att slappna av.

Om man har så pass mycket ångest att den känns outhärdlig och man frestas att bli destruktiv kan det dock vara bättre att avleda sig med olika "stå ut" färdigheter. Gör saker du tycker om eller följ strategierna du kanske hunnit utarbeta med en terapeut eller liknande. Gör då allt du kan för att inte bli destruktiv, för du är värd mer än så!

Jag måste tillägga en sak som jag blivit medveten om med tiden. Om man har PTSD och just i den den stunden har ångest som triggas igång av så kallade flashbacks är det kanske inte alltid det bästa att göra avslappningsövningar som kräver att man ligger ner. I mitt fall har det rent av förvärrat saken. Då kan man till exempel göra Mindfullnessövningar sittandes istället. Även här är det klokt att kanske fråga sin terapeut eller psykolog vad som är bäst att göra med den slags ångestproblematiken.

Som jag nämnde i början så finns det ju så många olika slags ångest, allt är individuellt. Det som funkar för mig kanske känns obehagligt för dig. Man måste testa sig fram och försök hitta förslag från andra, bland annat här på SHEDO bloggen!

Take care!
- Bianca, Shedoskribent

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mycket bra inlägg!

Anonym sa...

Tack så mycket Bianca